728x90 AdSpace

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ

    Ads[none]

    Ads[none]

    1 Δεκεμβρίου 2016

    Πώς ένα βίωμα εγγράφεται στην Ιστορία

    Εγκαίνια έκθεσης στο ΜΜΣΤ της Θεσσαλονίκης για την περίοδο 1940-1950, παρουσία του Γερμανού ΥΠΕΞ Φ-Β. Σταϊνμάγερ 
     
    «Αν η τέχνη είναι το έργο, η Ιστορία είναι η σκηνή. Το διάμεσο ανάμεσα στο έργο και τη σκηνή είναι ο άνθρωπος και ανάμεσα στην τέχνη και την Ιστορία το έργο». Το διάμεσο, μέσα από την πολιτιστική και εικαστική πραγματικότητα μιας από τις πλέον βάρβαρες περιόδους της δυτικής και πανανθρώπινης Ιστορίας, της δεκαετίας 1940-1950, ανιχνεύει στη νέα του έκθεση με τίτλο «Διαιρεμένες μνήμες 1940-1950. Η απόσταση ανάμεσα στην ιστορία και το βίωμα» το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης. Θα την εγκαινιάσουν την ερχόμενη Κυριακή (12.45 μ.μ.) δύο υπουργοί Εξωτερικών: ο δρ Φρανκ Βάλτερ Στάϊνμάγερ της Γερμανίας και ο Έλληνας ομόλογός του Νίκος Κοτζιάς, με την παρουσία της υπουργού Πολιτισμού Λυδίας Κονιόρδου.

    Το αμείωτο ενδιαφέρον της ιστορικής έρευνας για την περίοδο αυτή, οι μαρτυρίες και τα τεκμήρια που έρχονται διαρκώς στο φως, αλλά και τα ερωτήματα που θέτει η τέχνη για τις βιαιότητες, τη ζωή και τον θάνατο φέρνουν τον θεατή απέναντι σε ιστορικά γεγονότα που σε μεγάλο βαθμό παραμένουν εκκρεμή, όπως η μετάλλαξη της ελληνικής κοινωνίας μέσα από την περίπτωση των Εβραίων της Θεσσαλονίκης.

    Έργα ζωγραφικής, σχέδια, φωτογραφία, γλυπτική, αφίσες, γελοιογραφία, βίντεο, λευκώματα συνθέτουν το σκηνικό της ιστορικής περιόδου στους δύο ορόφους του ΜΜΣΤ.

    Είναι μια σύνθετη έκθεση με πολλαπλές αφηγήσεις και αναγνώσεις. Κατ' αρχάς της ίδιας της Ιστορίας: ξένη κατοχή, αντίσταση, γενοκτονία, πείνα, αυθαιρεσίες, βιαιότητες εκ μέρους των κατοχικών δυνάμεων -με πιο δραματική πτυχή της την εξόντωση της πλειονότητας του εβραϊκού πληθυσμού- εμφύλια σύγκρουση. Μέσα στη γενική συσκότιση αναδεικνύονται η στάση και η αντίσταση των καλλιτεχνών και των πνευματικών ανθρώπων με την τέχνη «ως ένα ανοικτό παράθυρο φωτός», τα περιοδικά, οι εκδόσεις, οι εκθέσεις, οι εκδηλώσεις, το θέατρο, όπου συναντάει κανείς τις πιο φιλόδοξες, τολμηρές ανθρώπινες και ευρηματικός στάσεις αντίστασης.

    Ανάμεσα τους, ανέκδοτα ιστορικά τεκμήρια που φέρνει στο φως το Εβραϊκό Μουσείο (σε επιμέλεια Βαγγέλη Χεκίμογλου) για να διηγηθεί την πορεία του εβραϊκού πληθυσμού στη Θεσσαλονίκη. Από τη δεκαετία του '30 ώς τη γερμανική κατοχή, με έμφαση στον τοπικό δωσιλογισμό, την αποδόμηση του εβραϊκού νεκροταφείου, το χρονικό του εκτοπισμού στα στρατόπεδα του θανάτου, τη λεηλασία των εβραϊκών περιουσιών, τη «διαγραφή» τους από τα τοπικά μητρώα, την απόλυση Εβραίων υπαλλήλων από τον δήμο λόγω αυθαιρέτου και αδικαιολογήτου απουσίας (!) όταν είχαν εκτοπιστεί στα γκέτο. Έργα τέχνης και τεκμήρια από ιδιωτικό και δημόσια αρχεία έχουν επιλεγεί όχι τόσο για να διηγηθούν την ιστορία της τέχνης και της έκφρασης την περίοδο αυτή, αλλά ως κραυγή του ανθρώπου μπροστά στη φρίκη του πολέμου. Δείχνουν στον θεατή πώς ένα βίωμα εγγράφεται μέσα στην Ιστορία, εξηγεί ο Ντένης Ζαχαρόπουλος, που υπογράφει την επιμέλεια με τη Θούλη Μισιρλόγλου. Από το ογκώδες υλικό που επέλεξε η επιστημονική ομάδα, διαφαίνεται ότι, όσο κι αν διαχωρίζονται οι απόψεις και οι αφηγήσεις ως προς τα ειδικά θέματα ακόμη και ως προς τα ιδεολογήματα, οι άνθρωποι συναινούν στην άρνηση της βίας, της βαρβαρότητας, του εμφυλίου.
     
    Καθημερινή
    Πώς ένα βίωμα εγγράφεται στην Ιστορία Reviewed by on Πέμπτη, Δεκεμβρίου 01, 2016 Rating: 5 Εγκαίνια έκθεσης στο ΜΜΣΤ της Θεσσαλονίκης για την περίοδο 1940-1950, παρουσία του Γερμανού ΥΠΕΞ Φ-Β. Σταϊνμάγερ    « Αν η τέχνη είνα...

    Post A Comment

    Ads[none]